Denna webbplats använder cookies som gör att webbplatsen fungerar bättre, Läs mer om cookies.

KÖPVILLKOR BEMA KÄTTINGMÄSTER AB

Är det något du undrar över gällande våra villkor når du oss enklast på info@kattingmaster.se.

Allmänt: 

För privatpersoner, gäller Distansavtalslagen samt Konsumentköplagen.
För företag gäller leveransbestämmelserna i NL 09 -Teknikföretagen.

1. Köp 

Vid beställning träffas avtal om köp först när BEMA Kättingmäster bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas normalt senast 48 timmar efter att beställning mottagits av BEMA Kättingmäster. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köp av standardprodukter utan kostnad fram till att varan är skickad. BEMA Kättingmäster har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste som privatperson vara 18 år och som företag registrerad på Bolagsverket.

2. Priser

Priser enligt gällande prislista. Dessa kan ändras av omständigheter som BEMA Kättingmäster inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Expeditionskostnader kan tillkomma.

3. Frakt och minimiorderavgift

Fraktkostnader debiteras FCA, andra villkor enligt överenskommelse. Vid order under 500 kr + moms tillkommer en minimiorderavgift på 120 kr + moms. Gäller både företag och privatpersoner.

4. Betalningsvillkor

Privatpersoner betalar före leverans via bankgiro eller Swish.  Direktkunder betalar med Swish eller kortbetalning. Företag med kredit betalar på 30 dagar Netto eller enligt överenskommelse. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag, påminnelseavgift (1981:739) samt inkassokrav sköts av extern part. Kreditupplysning tas alltid på företag vi nyregstrering som kund.  Kreditprövning är en förutsättning för att kunna behandla ett köp med önskemål om kredit. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning, se Bemas Externa Integritetspolicy.

5. Leveranser/transport

Beställningar som görs före klockan 16.00 på helgfri vardag behandlas inom 48 timmar och levereras normalt inom 2-5 arbetsdagar  inom Sverige. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp av standardsortimentet utan kostnad om varan inte finns i lager. Leverans till privatpersoner: paketen levereras av DHL till utlämningsställe eller skickas som post. Avisering skickas via e-post eller sms och du som kund är ansvarig att uppgifterna ni uppgett är korrekta. Om paket inte hämtas ut debiteras en extra avgift på 200 kr. Leverans till företag: standard är med en av våra avtalade speditörer eller enligt annan överenskommelse med kund. Vid leveranshinder pga felaktiga adressuppgifter eller stängt debiteras ni speditörens aktuella avgift.

6. Leveransförseningar 

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar generellt om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet av standardsortimentet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Skadade varor 

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt.  Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till info@kattingmaster.se.

8. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och tillhöra vårt standardsortiment samt vara kvar i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.

9. Reklamationer 

Om ni vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss helst via e-post info@kattingmaster.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss. Vid en eventuell tvist med privatpersoner följer vi alltid ARN:s rekommendationer. Företagskunder ringer ansvarig säljare för eventuell retur/ersättningsleverans, utredning av avvikelsen.

10. Återbetalning/kreditering 

Vid godkända reklamationer där återbetalning ska ske återbetalar vi till samma konto som använts vid betalning.

11. Reservationer 

Bema Kättingmäster garanterar inte att hemsidan alltid ska vara tillgänglig, utan avbrott, snabb, säker och fri från fel. Vi reserverar oss också från eventuella tryckfel i gällande prislista. Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan. 

12. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt GDPR lagen har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@kattingmaster.se). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår externa integritetspolicy).

13. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.
Länk: ec.europa.eu/odr
Då kommer du till:
"European Commission official website
The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders re­­­solve their disputes out-of-court."